Kehidupanku Di USM !!!!!

                                                    (Pelajar Major Bahasa Melayu)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuaaa....

         Bercerita tentang kehidupan di USM..ermmm... dari mana nak mula ya.. ermm sama banyak kot antara suka dan duka selama di USM niii... aku dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di USM dalam kos Ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan (Kepujian). Aku memang kena belajar sungguh-sungguh la walaupun aku dah lama isi SPA tapi aku langsung tak ada harapan mungkin untuk dapat sebab ketinggian aku 146 jerrrrr... nasib tak terbantut.. sikit lagi ja hahahaha..

         Masa sem 1 di USM , aku belajar tentang modul lestari yang terdapat subjek seperti Kemahiran Belajar, Kemahiran Komunikasi, Pemikiran Kritis dan banyak lagi laa subjek lain. CGPA aku masa sem 3 kira boleh laa hampir dekan.. sikit sangat ja lagi.. Kemudian, sem 2 aku ambil subjek-subjek pengantar seperti Pengantar Bahasa Melayu, Pengantar Kesusasteraan, Pengantar Sejarah dan Pengantar Pangajian Islam. Tapi CGPA aku menurun sangat mendadak sem 2 nii.. aku pon tak tahu salah aku dekat mana tapi kebanyakan pelajar lain pon CGPA mereka turun jugak..

Selepas itu, cuti sem pon bermula selama hampir 3 bulan dan sepanjang cuti itu lah aku fikir bagai nak rak tentang major dan minor apa aku nak pilih.. ini membabitkan masa depan aku dan kalau salah pilih dan tak boleh bawa subjek tersebut, habislahh aku.. Mak akulah tempat aku luahkan perasaan ini.. Aku ni sejak dari Sekolah Menengah lagi minat subjek Sejarah tapi masa STPM aku tak ambil subjek Sejarah sebab masa tu tak ada guru yang nak mengajar rasanya.. bila kat USM aku ambil pengantar Sejarah dan subjek ni lain dengan yang kita belajar di sekolah.. aku rasa aku tak mampu nak bawa.. Akhirnya aku pilih Bahasa Melayu sebagai Major dan Psikologi sebagai Minor.. 2 minggu dah belajar Major Bahasa Melayu tapi hati masih nak bertukar ke Subjek Sejarah sebab agak terkejut dengan kerja-kerja yang diberikan oleh pensyarah..

Sekali lagi aku buat perbandingan dan akhirnya aku akan tetap dengan Bahasa Melayu.. segala yang berlaku ni anggaplah Allah sudah atur yang terbaik.. Mungkin Allah tahu aku tak mampu untuk bawa Sejarah.. InshaAllah akan berjinak-jinak untuk mencintai subjek Bahasa Melayu dan psikologi..


Sekian setakat ini sahaja dulu, jumpa lagiii bubyeeee...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bagai Enau Dalam Belukar Melepaskan Pucuk Masing-Masing

5 Gaya Psikolinguistik