5 Gaya Psikolinguistik


                                                          Gaya 1: Pemahaman Bahasa
Pemahaman ialah mengkaji proses-proses mental yang berlaku apabila seseorang itu mendengar, memahami dan mengingati percakapan yang didengarnya. Sebagai contohnya, seseorang penutur menghadapi masalah tergagap-gagap untuk bertutur. Hal ini demikian kerana, penutur tidak mempunyai maklumat yang cukup dan pengetahuan yang luas terhadap sesuatu perkara. 


Gaya 2: Pemerolehan Bahasa 

Pemerolehan bahasa merupakan satu proses perkembangan bahasa manusia. Pemerolehan bahasa pertama dikaitkan dengan perkembangan bahasa kanak-kanak manakala bahasa kedua tertumpu kepada bahasa orang dewasa. Pemerolehan bahasa dikaitkan dengan penguasaan sesuatu bahasa tanpa disedari atau dipelajari secara langsung iaitu tanpa melalui pendidikan secara formal untuk mempelajarinya, sebaliknya memperolehnya dari bahasa yang dituturkan oleh ahli masyarakat di sekitarnya. 


                                                  Gaya 3: Bahasa dan Pemikiran 

Pada pendapat saya, bahasa seseorang bergantung kepada pemikiran individu itu sendiri. Apabila berlaku perbezaan bahasa antara satu sama lain, ianya akan mengakibatkan cara pemikiran kita juga akan berbeza kerana mempunyai pandangan dan pendapat yang berlainan. 


Gaya 4: Gangguan Bahasa 

Gangguan bahasa berlaku apabila kelewatan pertuturan dan bahasa tidak beransur pulih apabila kanak-kanak itu semakin membesar (sesetengah kanak-kanak dengan kelewatan seperti ini akan beransur pulih dan dianggap ‘lambat bercakap’). Kanak-kanak tersebut sukar memahami apa yang dikatakan orang lain (bahasa reseptif) atau mempunyai masalah untuk berkongsi apa yang difikirkannya (bahasa ekspresif). 


                                                      Gaya 5: Penghasilan Bahasa 
Penghasilan bahasa ialah mengkaji segala proses mental yang berlaku ketika seseorang itu cuba menghasilkan percakapan atau pertuturan. Sebagai contohnya, untuk menghasilkan sesuatu bahasa seseorang penutur itu mempunyai masalah tidak mempunyai kenyakinan atau teragak-agak untuk berkomunikasi dan mempunyai masalah dalam pertuturan. 








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bagai Enau Dalam Belukar Melepaskan Pucuk Masing-Masing

Kehidupanku Di USM !!!!!